Ondernemer in Beeld: Wasbaar Wonderland

Gepubliceerd op 29 januari 2018 08:00

Eén keer per maand brengen we een ondernemer in beeld om meer te weten te komen over de persoon achter de webshop. Vandaag nemen we een kijkje achter de schermen bij Wasbaar Wonderland. Ook graag met jouw onderneming in beeld op Wasbare Luierwereld? Mail naar info@sterkvoorwasbaar.nl o.v.v. Ondernemer in beeld

Hallo allemaal!

Mijn naam is Marlous, 30 jaar en ik ben de eigenaar van Wasbaar Wonderland. Ik ben getrouwd met Hendri en heb twee kindjes: een zoon van 5 en een dochter van 3. Ik kom uit een ondernemersfamilie en na mijn studie aan de Hoge Hotelschool en daarna mijn master Internationale Bedrijfskunde, heb ik eigenlijk altijd een eigen bedrijf gehad. 2,5 jaar geleden ben ik Wasbaar Wonderland gestart, eigenlijk puur als probeersel. Dit is een beetje uit de hand gelopen, en zo is Wasbaar Wonderland steeds verder gegroeid.

Mijn man Hendri werkt ook mee in Wasbaar Wonderland. Hij doet alle vormgeving, foto’s en eigenlijk alles wat jullie aan afbeeldingen zien op de site. Daarnaast zijn veel van jullie hem ook al eens tegengekomen op beurzen. Het is ontzettend fijn om met z’n tweeën het bedrijf te runnen, omdat we het vanaf het begin helemaal samen hebben opgebouwd en het echt van ons is.

 

Hoe en wanneer ben je zelf in aanraking gekomen met wasbare luiers?

Toen ik 19 was, begon ik tijdens mijn studie te werken als nanny. Het gezin waar ik toen werkte had 3, later 4 kinderen en die gebruikten wasbare luiers. Ik had er nog nooit van gehoord en was verbaasd hoe ontzettend makkelijk het in gebruik was. Toen ik zwanger werd van onze oudste, was hun jongste net uit de luiers en heb ik hun hele pakket gekregen. Onze oudste zit dus al sinds zijn geboorte in wasbaar, hoewel we toen ook nog wel eens wegwerp gebruikten als we weg gingen. Toen mijn dochter werd geboren, reageerde zij heel heftig op wegwerpluiers. Ze is heel allergisch aangelegd en elke wegwerpluier zorgde voor uitslag, tot bloedens toe. Dat was voor ons het kantelpunt dat we echt 100% wasbaar zijn gaan gebruiken. Ik wilde ook echt niet meer anders op dat moment! We zijn toen ook nog veel verschillende luiers bij gaan kopen, gewoon om van alles wat te proberen.

 

Hoe kwam je op het idee om een webshop te beginnen?

Dat is wel een grappig verhaal, want eigenlijk was het een soort spelletje tussen mijn man en mij. We hadden in december 2014 besloten om ieder een bedrag opzij te zetten van ons spaargeld, om te kijken wie daar in december 2015 het meeste van gemaakt zou hebben. We mochten er mee doen wat we wilden. Ik was toen al erg actief op Facebook groepen over wasbare luiers en gaf daar veel advies. Dit vond ik ontzettend leuk om te doen. Het product is natuurlijk geweldig, maar ook de ideeën achter wasbare luiers passen erg bij ons eigen duurzaamheidsidee en er is nog zoveel onbekendheid, wat het een uitdaging maakt om mensen te informeren. Er werd vaak gevraagd of ik misschien consulent was en dat bracht me op het idee. Mijn dochter was toen 6 maanden en ik wilde graag weer zelf iets opstarten, gewoon om lekker bezig te zijn. Zo is Wasbaar Wonderland geboren. En uiteindelijk een beetje uit de hand gelopen, want we bleven maar groeien. Ik vind het ontzettend leuk werk en doe het erg graag. Het klantcontact vind ik heerlijk (ook een product uit mijn Hoge Hotelschooltijd) en het is zo divers omdat het werk uit zoveel facetten bestaat. Het was zoveel leuker nog dan ik van tevoren had kunnen bedenken. En bijkomend voordeel: ik kon in december 2015 zeggen dat ik de weddenschap gewonnen had ?.



Waar haal jij de meeste voldoening uit in je werk?

Het contact met klanten, dat blijft altijd het leukste. Als je iemand blij hebt gemaakt door te kijken wat er precies past bij haar (of zijn) situatie. Dat vind ik het belangrijkste: dat het past bij de klant. Ik heb liever blije klanten dan direct een hoge omzet. Bij ons staat de klant altijd voorop. Daarom hebben wij heel veel huurpakketten, want ik vind het belangrijk dat ouders een geïnformeerde keuze maken. Ik raad ook altijd af om in 1x een heel pakket te kopen van een luier die je nog niet geprobeerd hebt. Voor mijn omzet zijn grote pakketten verkopen natuurlijk hartstikke goed, maar blije klanten zijn veel belangrijker. Als een klant dan later belt of mailt om te vertellen dat ze zo fijn geholpen zijn, geeft dat een ontzettend fijn gevoel.
Wat ik ook erg leuk vind, is om nieuwe ouders te laten zien dat wasbare luiers echt een hele goede, makkelijke en voordelige optie zijn. Het geeft een kick om mensen die heel sceptisch bij je komen (vooral op beurzen) later weg te zien gaan met een grote glimlach en een heel ander beeld van wasbare luiers. Daar doen we het voor!

 

Wat vind je de grootste uitdaging in je werk?

De balans. In het begin was ik 24/7 met Wasbaar Wonderland bezig. Ik beantwoorde mails in de supermarkt, zette de kinderen voor de tv omdat ik pakketten klaar moest maken en had het gevoel dat ik altijd aan het schipperen was. Dat is nog steeds een uitdaging. De oplossing lag in meer structuur en in kinderopvang. Het eerste jaar heb ik al het werk gedaan terwijl de kinderen thuis waren. Dat was op den duur niet meer te doen. Elke nacht tot 1u aan het werk en dan ook nog overdag altijd schipperen tussen werk en gezin. Het omslagpunt kwam toen ik merkte dat ik eigenlijk alles maar half deed, terwijl ik zo graag alles tegelijk en perfect wilde doen. Toen hebben we een gastouder ingeschakeld en later een crèche voor mijn jongste. Nu heb ik gefocuste werktijd en gefocuste tijd voor mijn kinderen, en dat geeft wel veel meer rust. De balans is nu veel beter, want ik heb nu vaste werkblokken. Maar het blijft een uitdaging. Straks, als mijn jongste ook naar school gaat, wordt het weer een beetje makkelijker, maar het zal waarschijnlijk altijd een struikelblok blijven voor me.

 

Hoe ziet de luierwereld er volgens jou over 10 jaar uit?

Dat is lastig te beantwoorden, zover in de toekomst, want het kan naar mijn idee 2 kanten op.  Óf er komt een compleet revolutionaire wegwerpluier die goed is voor huid, milieu en portemonnee (wat ik betwijfel) óf het merendeel gaat op den duur over op wasbaar.
Wat ik wel zie, op de iets kortere termijn, is een ontzettende groei van de bekendheid van wasbare luiers. Wasbaar is zijn geitenwollensokken-imago echt aan het kwijtraken en het wordt steeds meer hip. 2 jaar geleden gaf op beurzen ongeveer 65% van onze bezoekers aan nog nooit van wasbare luiers gehoord te hebben. Tegenwoordig heeft eigenlijk bijna iedereen wel een familielid/vriendin/oppas die wasbare luiers gebruikt of overwogen heeft en bijna iedereen geeft aan dat ze wasbare luiers kennen. Dat is een hele fijne trend en ik denk dat die wel gaat doorzetten. De media begint het nu ook steeds meer op te pakken, wat wel zorgt voor een zetje in de goede richting.

 

Wat is nu echt kenmerkend/karakteristiek voor jouw bedrijf?

De nieuwe merken en de focus op huren die wij hebben. Ik ben Wasbaar Wonderland begonnen met het idee om nieuwe merken te introduceren op de Nederlandse markt. Betaalbare, leuke merken. Veel merken die wij verkopen, hebben wij geïntroduceerd in Nederland. Het is een leuke uitdaging om een nieuw merk hier van de grond te krijgen en daarom is het ook erg fijn om te zien dat veel merken nu erg bekend zijn geworden hier. De nieuwe merken vallen nu niet meer zo op, want bijna alle merken die wij in Nederland op de markt hebben gezet, zijn nu ook door anderen overgenomen. Maar als wij weer een nieuw merk introduceren, is dat eigenlijk altijd eentje die nieuw is op de Nederlandse markt. Dat is voor mij een leuke uitdaging en ik ben graag vernieuwend.

Daarnaast ligt bij ons ook een groot deel van de focus op huren. Wij hebben 20 huurpakketten die eigenlijk altijd allemaal weg zijn. We hebben bewust geen hoge borg op huurpakketten zitten, want ik wil huren stimuleren. Het is de beste manier om te testen wat er bij je past en het leidt eigenlijk altijd tot tevreden klanten.

 

Hoe ziet jouw normale werkdag eruit?

’s Ochtend vroeg in bed begin ik vaak met het beantwoorden van mails waar ik ’s avonds niet aan toe ben gekomen. Om 8.00u breng ik op maandag, woensdag en vrijdag eerste mijn dochter naar de opvang en mijn zoon naar school. Dan heb ik de ochtend om te werken, want voor de lunch haal ik ze allebei weer op. In die tijd maak ik de pakketten klaar die openstaan, beantwoord ik nog wat mails, plaats orders bij leveranciers en update de website. Daarnaast heb ik nog de financiën, het bijhouden van social media en telefoontjes van klanten.
Om 12.15u haal ik iedereen weer op en de middag heb ik dan tijd voor de kinderen en eventuele vriendjes die komen spelen. Als er nog een pakket tussendoor komt, maak ik die soms nog klaar. Rond 16.30u komt Hendri thuis van zijn werk. Dan maak ik nog wat pakketten klaar, waarna hij die wegbrengt naar het pakketpunt (op 2 minuten lopen van ons huis, gelukkig!). Dan begint ons avondritme om 17.15u met het avondeten. De kinderen slapen rond 19u en dan hebben wij nog tijd om even wat dingen af te ronden. Soms gaat Hendri dan nog bezig met foto’s maken of ontwerpt promotiemateriaal, terwijl ik de binnengekomen dingen in de voorraad inboek en online zet. ’s Avonds beantwoord ik altijd nog mails en maak nog wat pakketten klaar.

Op dinsdag en donderdag is mijn jongste ’s ochtends thuis, dus dan maak ik samen met haar de pakketten klaar. Na de lunch kijkt zij even tv, dus dan heb ik tijd om nog even wat te werken.

De weekenden probeer ik nu zoveel mogelijk vrij te houden, op beurzen en het beantwoorden van mails en telefoontjes na. Eerder werkte ik dan ook altijd nog, maar dat is voor de kinderen niet leuk en voor Hendri ook niet. Ik heb dus heel bewust tijd geblokt om door te brengen met mijn gezin. Die scheiding tussen werk en privé tijd is nog steeds soms wat wazig, maar hij begint wel meer te komen, gelukkig! Zo heb ik genoeg aandacht voor Wasbaar Wonderland, maar ook voor mijn gezin. En dat is voor iedereen goed!

 

Wat is jouw favoriete luier en waarom?

Ik ben echt een tweedelig-fan. Gewoon lekker zelf kunnen mixen en zelf bepalen qua absorptie. Persoonlijk ben ik erg fan van Anavy en Ella’s House, maar mijn kinderen vinden de printjes van Blümchen het allerleukst. Voor overdag zijn mijn kinderen al een tijdje zindelijk, maar voor ’s nachts gebruik ik nog Anavy. De XL variant momenteel, met een wolbroek. Voor overdag vond ik de Ella’s House luiers altijd erg fijn. Ze absorberen veel, maar zitten toch erg slank, dus dat was eigenlijk altijd degene die ik greep.

 

Wat wil je ouders die willen starten met wasbare luiers nog meegeven?

Ga het gewoon eens proberen! Pas als je het geprobeerd hebt, kan je echt zeggen of het bij je past en welke luier bij je past. En één hele belangrijke tip: koop geen grote pakketten van een luier die je nog nooit geprobeerd hebt! Helemaal niet als het om een luier uit 1 stuk gaat. Daarbij komt de pasvorm zo precies, dat het best kan zijn dat het niet goed werkt voor je kindje, en dat zou zonde zijn. Probeer eerst eens rustig wat dingen uit en maak daarna je keuze welke luier je het fijnst vindt. Wasbare luiers zijn ontzettend leuk, maar op papier is het nogal een doolhof. Duik er gewoon in en je ziet vanzelf dat er echt een heel duidelijk bos te zien is tussen de bomen!

 

Aan wie/welke webshop wil je het stokje graag doorgeven?

Ik zou het stokje graag doorgeven aan Marijke van Groen Gezin. We spreken elkaar regelmatig en ik ben wel benieuwd hoe zij deze vragen zou beantwoorden.




«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.