• Sjouke

Ondernemer in beeld: BambooBaby


Eén keer per maand brengen we een ondernemer in beeld om meer te weten te komen over de persoon achter de webshop. Vandaag nemen we een kijkje achter de schermen bij BambooBaby. Ook graag met jouw onderneming in beeld op Wasbare Luierwereld? Mail naar info@sterkvoorwasbaar.nl o.v.v. Ondernemer in beeld

Ik ben Caroline, eigenaresse van BambooBaby. Ik ben mama van Joël en een 5 weken oude dochter Jesslynn. Op dit moment doe ik alles rondom BambooBaby helemaal zelf, met een aantal sparringpartners in mijn familie- en vriendenkring. BambooBaby is live sinds afgelopen kerstvakantie, ik ben nu dus een kleine 10 maanden onderweg en heb nog veel te leren! Omdat ik dit voornamelijk doe vanuit mijn idealisme (het promoten van duurzaamheid) en hobby (tja, luierverslaafd…) is dit (nog) geen fulltime baan voor mij en heb ik ook geen winstoogmerk. Ik werk ook nog 3 dagen in de week bij een handelshuis in Amsterdam op de afdeling personeelszaken. Ik ben afgestudeerd arbeids- en organisatiepsychologe.

Hoe en wanneer ben je zelf met wasbare luiers in aanraking gekomen?

Tijdens de zwangerschap van mijn zoontje kwam ik voor het eerst via internet in aanmerking met wasbare luiers. Ik had de eerste al aangeschaft voor ik bevallen was, maar ben uiteindelijk ‘pas’ na een week of 6 gestart, omdat mijn zoontje smalle billetjes had en ik geen newborn luiers in huis had. Dat is voor deze baby een heel ander verhaal!

Hoe kwam je op het idee om een webshop met wasbare luiers te beginnen?

Ik gebruikte voor mijn zoontje al wasbare luiers, maar ik kon nooit de producten die ik nodig had of wilde hebben op 1 plek vinden. Daarnaast vind ik het leuk om online bezig te zijn, ben ik handig met computers en begrijp ik de basis van administratie. Tijdens een vakantie in Italië vielen de puzzelstukjes op hun plaats en had ik ineens het gekke idee om dan maar zelf de stoute schoenen aan te trekken en de producten te gaan verkopen. Gekke ik!

Waar haal jij de meeste voldoening uit in je werk?

Het allerleukste vind ik om mensen enthousiast te maken over het gebruik van wasbare luiers. De eerste reactie van mensen is toch vaak dat het vies is, of erg veel werk, maar echt, dit valt hartstikke mee! Je hebt inlegvelletjes voor in de luier, die je met viezigheid en al weg kunt gooien – en het zijn slechts 2 wasjes per week extra. En heel eerlijk, je hebt al heel veel was als je kinderen hebt, plus dat ik dit de leukste was van de week vind! En je ben echt onwijs goed bezig voor het milieu; je bespaart tonnen afval!

Om de wasbare luiers te promoten sta ik veel op markten en beurzen, dit vind ik super leuk om te doen. Daarnaast geeft iedere verkoop toch weer een kick; er zijn mensen die het met me eens zijn! En door hun aankoop stimuleren ze mij om weer verder te gaan met het verspreiden van het woord. Want elke cent die binnenkomt, wordt net zo hard weer geïnvesteerd in de groei van BambooBaby en het promoten van wasbare luiers in het algemeen.

Wat vind je de grootste uitdaging in je werk?

Wat ik het minst leuk vind aan het runnen van BambooBaby? Ik vind het lastig om me niet te veel bezig te houden met wat mijn ‘concurrenten’ doen. Het liefst zie ik ze niet als concurrent, maar als collega – we hebben een gezamenlijk doel in mijn ogen, namelijk het op de kaart zetten van de wasbare luier.

Hoe ziet de luierwereld er volgens jou over 10 jaar uit?