• Sjouke

Ondernemer in Beeld: Kidzstore

Eén keer per maand brengen we een ondernemer in beeld om meer te weten te komen over de persoon achter de webshop. Vandaag nemen we een kijkje achter de schermen bij Kidzstore. Ook graag met jouw onderneming in beeld op Wasbare Luierwereld? Mail naar info@sterkvoorwasbaar.nl o.v.v. Ondernemer in beeld




Hoe en wanneer ben je zelf in aanraking gekomen met wasbare luiers?

Bij de komst van mijn eerste kleintje, Leon, opende zich een hele nieuwe wereld. Je wordt voor het eerst ouder, ineens je kindje in je armen, wat een geluk en wat een liefde, maar vooral wat een kick. Je hebt je van te voren al zo goed mogelijk voorbereid op wat er gaat komen, en je bespreekt dit samen met je partner. Wij kozen ervoor (net zoals veel andere stellen om ons heen) om te gaan voor duurzaam en milieubewust. Het hele principe rondom de consumptiemaatschappij vonden we te egocentrisch en te makkelijk. Je kind groeit immers op in een wereld waar je zelf een voorbeeld in bent. De mensen om ons heen hebben ons overtuigd om wasbare luiers te gebruiken. Naast dat het beter was voor het milieu en onze zoon, scheelde het uiteindelijk ook in de portemonnee; en ja, opvoeden kost al genoeg.

Hoe kwam je op het idee om een webshop te beginnen?

Op een gegeven moment kom je in een fase van je leven waarin je je eerste kleintje mag verwelkomen in de wereld. Vrienden en kennissen om je heen krijgen ook kinderen. Je raakt dan ook heel vaak in gesprek over de onderwerpen en vragen die je als kersverse ouders jezelf stelt. Hoe ga je het aanpakken? Wat is er belangrijk bij het verzorgen van je kindje? Wat wil je je kindje meegeven in zo’n belangrijke levensfase? Allemaal vragen die je meenemen in een spannende ontdekkingsreis, het heeft vaak geleid tot interessante gesprekken. Je komt er dan op een gegeven moment achter dat je leeft in een wereld waar we met elkaar toch wat meer kunnen doen om de wereld iets beter te kunnen maken, en te behouden voor de generatie die wij mogen opvoeden. We zagen om ons heen dat er nog zoveel te halen viel, dat er nog zo veel mensen behoefte hebben om iets positiefs te doen voor het milieu of een bepaalde gedachte willen hebben bij het kopen van speelgoed, maar nog niet de juiste handvaten en/of uitleg hebben hiervoor. Bij het zelf ontdekken van de wasbare luiers kom je ook in gesprek met andere ouders, die ook graag hierin mee wilden doen. Op een gegeven moment zie je dat je een enorme impact creëert met de positieve invloed die je niet allen uitoefent door het duurzame en milieuvriendelijke verhaal, maar ook het effect op de portemonnee van mensen. Het is toch leuk om te horen als mensen je even aanschieten en vertellen hoe goed het bevalt, en in de long term zoveel goedkoper uit zijn. Op dat moment viel voor ons het kwartje en wilden we niet alleen de kennissenkring bereiken, maar ook een groter publiek vertellen hierover.

Waar haal jij de meeste voldoening uit in je werk?

Onze drive bestaat voornamelijk uit het verspreiden van de positieve cultuur. We leerden in onze opvoeding: “Verbeter de wereld, begin bij jezelf.” En hier geloven we absoluut in. We houden er beide niet van om hele uitgebreide speeches te houden over milieu en duurzaamheid; we zijn er wel van om inzet te tonen en keihard te werken voor een bepaald doel. We laten de boodschap vooral zien door te doen.

Wat vind je de grootste uitdaging in je werk?

We merken dat er tegenwoordig ontzettend veel merken zijn, waardoor ouders door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast hebben verschillende ‘ervaringsdeskundigen’ allemaal goedbedoelde adviezen en tips. Door deze ‘overload’ aan informatie en het niet kunnen kiezen van de juiste luier, merken wij dat veel (aanstaande) ouders afhaken. En dat is zonde! Het is net als het kopen van een auto; er zijn zoveel merken dat je kunt verdrinken in de soorten en maten. Vraag je buurman en vervolgens iemand van de sportclub, en ze zullen je hoogstwaarschijnlijk een ander merk auto aanbevelen. Waar wij ons op richten, qua uitdaging, is mensen een hulpstuk bieden om naar hun situatie of wens te kijken wat er het beste bij ze past, ongeacht het merk. Doordat de markt nu vol staat met allerlei merken, is het voor ons een uitdaging om uit alle soorten de juiste te halen waar de ouders mee verder kunnen. Naast persoonlijk advies hebben we bijvoorbeeld ook proefpakketten en ‘Try Them All’ pakketten, heel vriendelijk geprijsd, zodat ouders zonder veel in te leggen, verschillende merken kunne proberen.

Hoe ziet de luierwereld er volgens jou over 10 jaar uit?

We merken nu al dat er goede bewegingen zijn in de maatschappij richting het energiezuinig en duurzaam handelen. Een voorbeeld is het elektrisch rijden; we zullen er allemaal gebruik van maken, is het niet omdat het goedkoper is, dan zal het zijn omdat je het inziet dat het schoner en beter kan. Hetzelfde geldt voor de luiers, we kunnen niet doorgaan om klakkeloos je afval maar te dumpen op een grote hoop, zonder de gevolgen ervan te willen zien. Wij geloven in een standaard wasbare luier gedachte; het zou ongewoon moeten zijn dat je je luier weggooit, net zoals een leeg colablikje die je niet zomaar op straat gooit.

Wat is nu echt kenmerkend/karakteristiek voor jouw bedrijf?