• Sjouke

'Het mooiste resultaat was voor mij het inzicht dat er geen zwart-wit denken is over wasbare lui


In 2015 werd door de gemeente Hengelo voor het eerst een pilot met wasbare luiers gehouden. Marjolein Benistant was degene die het idee opwierp. Inmiddels werkt Marjolein bij de gemeente Hellendoorn waar zij standaard een wasbare luier op haar kantoor heeft liggen. Lees in dit interview hoe ze op het idee kwam en hoe het is gegaan.

1. Bij de gemeente Hengelo kwam jij met het idee voor een pilot met wasbare luiers. Hoe is dat gegaan? In 2014 is in Hengelo besloten te stoppen met het gescheiden inzamelen van wegwerpluiers. Als gemeente vonden we dat we daar niet mee aan konden komen bij de ouders: we wilden kijken of er alternatieven waren voor luiers. We kwamen op het idee van wasbare luiers - een onbekend fenomeen, want ook op onze afdeling dachten mensen nog aan hydrofieldoeken. Als we de nieuwerwetse luiers nu eens konden testen bij een aantal jonge ouders.... Dat hebben we dus gedaan!

2. Wat waren de verwachtingen?

Onze verwachting was dat er weinig vraag naar zou zijn. Waar vind je 30 ouders die de tijd willen nemen om de luiers te wassen en te testen, 100 dagen lang? Ook waren er bijeenkomsten en enkele vragenlijsten die ze in moesten vullen dus we verwachtten niet dat ze erom zouden staan te springen. Dat bleek ongegrond, want in enkele weken hebben we meer dan 184 aanmeldingen binnengekregen uit het hele land!

De verwachtingen van de ouders waren voornamelijk 'gemak, financiële besparing en goed voor het milieu'' dat kwam heel duidelijk naar voren. De financiële besparing is niet verder gedefinieerd: omdat we Diftar hebben in Hengelo is het voor ouders veel goedkoper om geen restafval te hebben, wat je weggooit, daar betaal je voor: per zak van 30 liter 1,05 euro in 2016. En met elke week 1 of 2 zakken luiers weggooien scheelt dit veel geld. Aan de andere kant bespaar je op de kosten van wegwerpluiers, die zo gemiddeld 20 cent per stuk kosten. Dat spaar je ook uit.

3. Wat was het meest verrassende resultaat?

Het mooiste resultaat was voor mij het inzicht dat er geen zwart-wit denken is over wasbare luiers. Het is niet zo dat ouders ze OF fulltime gebruiken OF helemaal niet. Er waren zat ouders die zeiden ''voor ons werkt het overdag, maar 's nachts niet, dus dan een wegwerp.'' Andere ouders gaven aan ''thuis gebruiken we áltijd wasbaar, als we weggaan een wegwerp''. Ouders vonden een heel eigen manier om wasbaar toe te passen in hun leven. Een ander inzicht dat met name voor het vervolg ontzettend belangrijk is, is de herkenbaarheid van de wasbare luier. Als nieuwe ouders al tot wasbaar besluiten, zijn er veel hobbels die genomen moeten worden. Mensen vanaf 50 jaar geven vaak aan ''wasbare luiers? dat wil je helemaal niet! Die vieze doeken en het lekken en het uitwassen: hartstikke veel tijd kost dat, dat zou ik niet doen''. Tja, dan is je motivatie om verder te zoeken wel gedaald. Het belangrijkste aspect is bekendheid met deze luier. Als iedereen hetzelfde beeld heeft van de wasbare luier dán heb je al heel veel bereikt.

4. Welke vervolgstappen zijn ná de pilot ondernomen?

We hebben contact gezocht met verloskundepraktijken en kraamverzorging in Hengelo. Daar hebben we voorbeeldluiers neergelegd en zijn we in gesprek gegaan. Zij geven informatie over wasbare luiers of wijzen ouders op de site van WasbareluierWereld zodat ouders zich beter kunnen verdiepen in het onderwerp.

5. Wat is er volgens jou nodig om meer baby's in wasbar